Ämne: Änglar
Visa ett inlägg
  #6 (permalink)  
Gammal 2009-04-18, 16:25
Stefan Herczfeld Stefan Herczfeld är inte uppkopplad
Flitig postare.

Reg.datum: Mar 2009
Rykte: 69
Stefan Herczfeld är kunnig
En Fråga Olika uppfattningar

Citat:
Lars W (Markeringar ej ursprungliga)
Citat:
Att änglar skulle ha vingar står ingenstans i Skriften. En absurd tanke för mig hur många statyer med änglar jag än sett i kyrkor - mestadels katolska.
...
Man har missförstått texter om serafer och keruber och fått för sig att dessa är änglar vilket de inte är.
Ett par exempel från Gamla Testamentet
Citat:
2 Mosebok 25:20
Citat:
Keruberna ska ha ansiktena vända mot varandra och se ner på benådningsplatsen, och de ska ha sina vingar utbredda över den
1 Kungaboken 6:23
Citat:
Därinne placerade Salomo också två keruber, änglar av olivträ, var och en fem meter hög. De stod så att deras utbredda vingar tillsammans räckte från vägg till vägg när de berörde varandra i rummets mitt. Varje vinge var ungefär två och en halv meter lång, och varje ängel mätte alltså fem meter från den ena vingspetsen
Jesaja 6:2
Citat:
Omkring honom svävade sexvingade serafer. Med två av vingarna täckte de sina ansikten, med två täckte de sina fötter och med två flög de.
Ett exempel från Nya Testamentet
Citat:
Hebreerbrevet 9:5
Citat:
Ovanpå guldkistan stod de statyer av änglar som kallades keruber och som vakar över Guds härlighet. Deras vingar sträckte sig ut över arkens guldlock, som kallades platsen för Guds nåd. Men vi kan inte fördjupa oss i allt detta nu.
Svara med citat