Citat:
|
Varför just en kub? Är det inte bättre med "en materiell kropp"? Och varför i vakuum? [Observera stavningen!]
|
Endast för att visa min poäng att det behövs en orsak för en verkan.
Citat:
|
Men hur är det med icke-materiella företeelser? Existerar sådana? Finns t.ex. kärlek, godhet eller skönhet oberoende av materia? Eller menar du på fullt allvar, att sådant egentligen inte finns? Är sådant "bara hjärnspöken"?
|
Jag ser kärlek, godhet etc som endast ord som representerar ett beteende/tillstånd/känsla. Precis som ordet bord representerar en viss uppbyggnad av materia, fast ord som kärlek och godhet är mer subjektiva. Objektivt så är ju allt egentligen i grund och botten atomer, kvarkar etc men vi ser inte det så, utan vi människor ser träd, hus, stolar, bilar, andra människor etc.
Citat:
|
Det var intressant! Är "ödet" och "framtid" något som existerar i universum? I så fall, var? Eller hävdar du att "ödet" och "framtid" endast är "hjärnspöken"?
|
Ja, det är "hjärnspöken" på det sättet att det är något vi människor har bestämt att kalla ett visst fenomen.
Citat:
Och hur bragtes det som motsvarar dessa begrepp till existens?
Vad är förresten "existens"? Är det något som befinner sej utanför din hjärna? Och hur kan din hjärna veta någonting om det?
|
Existens, i den meningen att vi människor lever och tänker, är ja .. jag vet inte, låt mig återkomma, jag har ett svar men jag måste bara formulera det rätt
Citat:
|
Finns "predestination" och "det enda 'valet'" bara inne i din hjärna, eller är dom oberoende av din hjärna? Om dom finns utanför din hjärna, hur kan din hjärna veta något om dom? Hur gick det till?
|
Det finns endast i min hjärna, och andras då :p
Citat:
|
Har du möjlighet att lämna ett svar, som inte är predestinerat?
|
Enligt min filosofi, nej det kan jag inte.
Ska ta och läsa igenom de andra artiklarna sen, jag har lite skolarbete jag måste göra, tack för länkarna förövrigt.
Citat:
|
Menar du alltså att de som blivit hjärndöda tex genom en olycka inte kan känna. Hjärtat slår, ok det är fysiskt, men att personen inte kan känna??
|
Om hjärnan inte fungerar kan de inte känna något. Men om hjärtat slår så måste hjärnan fungera för det är hjärnan som styr musklerna i slutändan.
Citat:
|
Men nu är det så att det finns bevis för det, att man kan känna utan hjärna, i o m att personer som skulle ha "avlivats"/mördats efter att ha legat som kollin i flera år, helt plötsligt vaknat. Det kallar de för mirakler för de kan verkligen inte fatta för rent vetenskapligt ska det helt enkelt inte gå...
|
Har du nån källa som man kan läsa mer om det? Om deras hjärna är helt borttagen och de skulle vakna skulle jag förstå att det är ett mirakel men ja .. måste läsa mer om det.
Citat:
|
Vi använder inte många procent av hjärnan sägs det.
|
Beror ju på hur man ser på det, exempelvis använder vi inte så mycket minne som vi skulle kunna men vi använder fortfarande alla de kognitiva förmågor vi har. Om du har läst lite om hjärnan så förstår du att allt inte sitter på samma plats, utan det är flera ställen som arbetar pararellt och skapar ett emergent fenomen.
Citat:
|
Vissa tycks inte använda speciellt många procent medan andra inte klarar av att koppla hjärna-hjärta.
|
Alltså jag har lite invändning när folk säger att deras känslor sitter i hjärtat. När man blir sårad eller positivt överraskad och tycker att det känns i hjärtat så är det en emotion (en fysisk reaktion på en känsla), precis samma sak som när du rådnar men skillnaden är att du inte säger att du känner känslan i kinderna
Citat:
|
Det som gäller på kvantnivå behöver inte nödvändigtvis gälla på andra nivåer. Men var det inte du som nyss hänvisade till Schrödingers katt?
|
Jo, jag har hänvisat till Schrödingers katt några gånger och det är ett perfekt exempel på hur det på kvantfysiknivå kan påverka världen på ett väldigt vardagligt sätt genom att en katts liv står på spel.