Citat:
Ursprungligen postat av Tullach
Det är lite svårt att egentligen förstå vad det är för frågeställning du utgår ifrån. Du ställer i trådstarten bl.a. frågan:
För att nu försöka bli lite tydligare och då tillägger:
Jag uppfattar att du där svarar på din egen fråga. Eller är det så som du lägger till i din sista fras "Sex är endast en kroppslig handling utan känslor...?" att du i avsaknad av egen erfarenhet försöker fånga skillnaden mellan kärlek mellan människor och kärleken till Gud?
Har du älskat en vuxen person med hela det register som Gud har gett oss så borde du inte ställa dig frågan om sex är en känslolös handling.
För mig är det just detta som är den springande punkten. Eftersom sex är en naturlig förlängning av en romantisk kärlek mellan två vuxna människor så finns det dom som vänder på resonemanget och tror att sex mellan två vuxna mäniskor är ett uttyck för romantisk kärlek.
Man följer logiken romantisk kärlek får sexuellt uttryck vilket betyder att sexuellt uttryck = romantisk kärlek = kärlek
Att sex kan användas (i andra syften) utan att vara förknippat med kärlek innebär inte att sex alltid är frånskilt kärleken.
Den förutsättningslösa gudomliga kärleken är helt utesluten att blanda ihop med den romantiska kärleken. För mig är det otvivelaktigt livet och min personliga utveckling med ett ständigt reflekterande som fått lära mig skillnaderna mellan den gudomliga kärleken, den romantiska kärlekens förlängning i den erotiska och den osjälviska kärleken (caritas) i min yrkesutövning.
|
Hrrm Tullach !
Jag försöker att uppmuntra andra till att spegla/definiera/påtala de olika egna nyanseringarna de kan ha !
Därav denna lilla krumelur ? som betyder att
även jag kanske ifrågasätter det jag framfört. Ty det jag framfört kanske inte är min egna funderingar utan funderingar generellt beaktat.
Försök nu att utifrån detta, grunna på vad jag skrivit.
(
Sedan till ditt frågande påstående om huruvida jag själv hade erfarenheter, så kan jag bara skratta gott. Läs allt i denna fråga jag tidigare skrivit.
Mitt avancerade sexliv startade vid 13 års ålder då jag hade ett förhållande med min skolfröken i sjunde klass, som sedermera blev avskedad pga. att detta avslöjades (innan dess med min barnflicka samt vårt hembiträde). Jag har sedan varit gift i 30 år, så jag vet nog inte alls skillnaden.
De som känner mig privat på detta forum fick sig nog ett riktigt gott skratt nyss. Det skall vi ju bjussa på eller hur ?)
+
Laurentius
Ps.
Ibland måste man själv ikläda sig olika frågeställningar, om andra har svårt för detta. Vara budbärare så att säga....! Ds.