Tack för att du lyssnar och reflekterar, Erk.
Din fråga kan jag inte svara på. Det är er fria vilja som avgör vem ni vill lyssna på.
Själv bor jag i ett timrat 1800-talshus. Mitt på det svenska urberget. Det känns oerhört tryggt med tanke på jordbävning.
Dock är huset ombyggt runt 1940 på ett sätt att det inte tål snölast på samma sätt som originalhuset. När snön låg som tyngst knakade det och knäppte i de gamla stockarna. Spännpappen i taket sprack upp och lämnade ca 3-4 mm glipa. Med hjälp av skyffel och sele steg jag upp och lättade på trycket. Men helt säker kan man aldrig vara på något. Dock påminner detta om hur jag och en kompis promotade svenska timmerhus efter jordbävningen i Bam, Iran. Vi skrev varsitt email till det som motsvarade bostadsdepartementet eller något sådant. På den tiden regeringen där var moderat s a s.
Gud har hållit sin hand över det svenska folket i århundraden. Från jordbävningar och genom två världskrig alldeles inpå knutarna. Vilket vi också kan läsa om i Kristinebergsprofetian. Där kan man vidare läsa om hur det snart är slut med det kungliga beskyddet. P g a nordbornas växande ogudaktighet och ondska. Kanske en förkastningszon ger upphov till en tektonisk plattkant vid Vättern?
Man har sedan några årtionden förväntat sig en mycket kraftig jordbävning i San Fransisco. Den jordbävning som inträffade för ca 20 år sedan och som orsakade stor förödelse nådde ända inte upp till förväntningarna som fanns. Man kan förmodligen mäta den spänning som byggts upp och som snart måste brisera. Har själv släktingar i det området med.
|