Visa ett inlägg
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-01-06, 17:44
Kristina Kristina är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
Rykte: 1
Kristina försöker komma igång
Standard

Vad jag menar med högkyrklig? Hmm, de som på många sätt går åt det mer katolska vad beträffar betonandet av ämbetet, sakramenten, liturgin och ofta även traditionen. Alltså motsatsen till lågkyrkliga som inte betonar detta så mycket, utan mer väckelse och den personliga omvändelsen. Sedan är jag väl medveten om att det finns blandningar i svenska kyrkan och vissa som betonar allt detta.

Ja, katolsk betyder allmännelig i grund och botten, men enligt vår uppfattning ligger det mer i det ordet. Dessutom anser vi att det enbart är Katolska Kyrkan (även om ortodoxa ofta gör det i mycket hög grad) som lever upp till detta ord. Ta Svenska Kyrkan - hur kan "Svenska" Kyrkan vara allmänelig och universell? Det är ett samfund som hänger ihop med nationalitet och som har sin egna tro som skiljer sig från andra lutherska. Katolska Kyrkan däremot, med alla dess olika riter, har EN enda och samma tro och står alla under påven, och sträcker sig verkligen om HELA världen.

Nej, kring hurvida svk har apostolisk succesion eller ej kommer vi troligen ingen vart. Skönt för dig om du känner det så säker på något kring vilket Katolska och Ortodoxa Kyrkan har en helt annan uppfattning... Utan att vara så oerhört insatt tycker jag frågan känns väldigt osäker, och därmed är det åtminstone oerhört osäkert hur det verkligen ligger till.

När jag talar om den katolska uppfattningen menar jag den som den Katolska Kyrkan som leds av biskoparna och påven har. De olika riterna inom Katolska Kyrkan har inte olika trosuppfattningar - bara olika seder kring saker som rör ordningsfrågor.

Nej, det är inte i sig fel att säga Romersk-Katolska Kyrkan i Sverige, men man kan sedan inte påstå att de orientalisk-katolska, som är lika mycket katoliker, skulle vara romerska katoliker. Vi vill alltså officiellt kallat för "Katolska Kyrkan". Här blir det som sagt ett dilemma då tydligen många högkyrkliga anser att Katolska Kyrkan inte skall ha monopol på ordet katolsk.
Svara med citat